علت درد پاشنه پا

درد پاشنه پا که اغلب در اثر بی توجهی به سلامت قلب دوم انسانها یعنی همان پا رخ می دهد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهمترین دلیل حادث شدن درد در این ناحیه فشار بر فاشیای پلانتر می باشد که محل اتصال به استخوان پاشنه است. به زبان ساده تر فاشیا همان بافت فیبری و نرم موجود در کف پا می باشد که در انتها یا همان پاشنه پا این بافت زخیم تر بوده. در اثر همین فشارهای بیش از اندازه به این ناحیه شاهد کشیدگی و پاره گی های میکروسکوپی در محل اتصال فاشیای پلانتر به استخوان پا می باشیم.

علت درد پاشنه پا

 

علل به وجود آمدن درد پاشنه پا

از مهمترین عوامل حادث شدن این درد می توان به کشش بیش از حدی که در ناحیه اتصال این فاشیا به استخوان پاشنه ( کالکانه) ایجاد میشود اشاره کرد. این کشش به تدریج در فاشیا و فیبرهای تشکیل دهنده آن به خصوص در محل اتصال آن به استخوان پاشنه باعث وقوع پارگی های میکروسکوپی خواهد شد.

از انواع این کشش میتوان به راه رفتن یا دویدن بخصوص روی زمین های سخت یا ورزش های شدید و طولانی و خسته کننده اشاره داشت. بر اثر همین کشش های مکرر به تدریج شاهد از بین رفتن استحکام و بافت فاشیای پلانتار خواهیم بود. یحتمل علت ایجاد درد و التهاب در ناحیه پاشنه پا چیزی جز اثر فشار زیاد بر فیبرهای فاشیا در این ناحیه نمی باشد.  احتمالاً این سوال برای شما پیش خواهد آمد که با توجه به موارد گفته شده ما دائماً دچار مواجه با علل این درد هستیم و به ناچار به آن گرفتار می شویم، اما نکته دقیقاً همینجاست که شما زمانی به این درد دچار میشوید که فعالیت های شما از قبیل راه رفتن، دویدن و یا هر نوع فعالیت دیگر، فشاری مضاعف تر از حد توان این رباط به فاشیای کف پا وارد نماید.

در واقع این درد در زمان از بین رفتن تعادل بین آستانه تحمل فشار فاشیا و فشار وارده بر آن به سراغ شما خواهد آمد.

سفت و غیرقابل انعطاف بودن عضلات پشت پا که باعث چرخش کف پا به سمت خارج می باشد، از دلایل عمده التهاب فاشیای پلانتر می باشد. چرخش های کف پا به سمت خارج در هنگام راه رفتن باعث ایجاد فشار مضاعف بر فاشیای پلانتر می باشد. این فشار در طول زمان فاشیای پلانتر را ضخیم و غیرقابل انعطاف کرده که در نهایت منجر به درد و التهاب می شود.

انحراف پا

از دیگر عوامل وقوع این درد می توان به قوس کف پا نیز اشاره کرد. البته قوس کف پا به خودی خود باعث ایجاد این درد نمیشود و تنها در صورت افزایش و یا کاهش قوس کف پا، زمینه ایجاد فاسئیت پلانتار به وجود خواهد آمد. به این بیماری که در آن فاشیای پلانتر ملتهب و دردناک می شود فاسئیت پلانتر گفته می شود. فاسئیت پلانتر از مهمترین علل درد پاشنه می باشد. از عوامل مهم این درد می توان به استفاده از کفش های نامناسب که کفی آنها قوس کافی ندارد و نمیتواند قوس کف پا را حمایت کند اشاره داشت.

 

محل وقوع درد پاشنه پا

همزمان با  تحت کشش قرار گرفتن فاشیای پلانتر  بیشترین محلی که فشار در آن متمرکز شده و آسیب ایجاد میشود و در عین حال ضعیف ترین قسمت فاشیا نیز می باشد خار پاشنه است، این نقطه ضعف دقیقاً همان قسمتی است که فاشیا به استخوان پاشنه وصل می شود. با توجه به مطالب گفته شده به راحتی می توان نتیجه گرفت که محل درد فاسئیت پلانتر در قسمت انتهایی کف پا یعنی زیر برآمدگی استخوان پاشنه پا و درست در محل ادغام فاشیای پلانتار به کل استخوان پاشنه است.

 

افراد در معرض ابتلا به درد پاشنه پا

این بیماری معمولاً در سنین میانسالی خود را نشان میدهد، زیرا با بالارفتن سن قدرت کشیشی این رباط ضعیف شده و در نتیجه قدرت تحمل فشار فاشیای پلانتر کاهش میابد. در مورد جوانان راه رفتن و ورزش به صورت نامناسب که منجر به اعمال فشار بیش از اندازه به فاشیای پلانتر گردد از عوامل بروز آن می باشد. به طور کلی ورزشکاران، سربازان و افرادی که به صورت مداوم در حرکت هستند و یا فعالیت آنها نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد از این قاعده مستثنا نیستند.