فردی بیست ساله در حین انجام حرکات ژیمناستیک دچار پیچ خوردگی مچ پا شده و پای وی از این ناحیه ورم میکند. پس از طی مدت زمان یک ماه مجدداً این اتفاق رخ داده و دکتر دلیل آن را التهاب و کشیدگی رباط ها تشخیص می دهد، حال سوال اینجاست که تنها با گچ گرفتن پای شخص بهبود می یابد؟ آیا دوباره قسمت ضرب دیده مثل سابق خواهد شد ؟

به طور قطع درمان این دست از بیماری ها که با ضرب خوردگی و کشیدگی همراه هستند بدون اعمال فیزیوتراپی امکان پذیر نمی باشد. البته این صرفاً به معنا فیزیوتراپی به روش های مرسوم و با استفاده از برق نیست.

استخوان های قسمت مچ پا توسط این رباط های جانبی که در قسمت خارجی مچ پا قراردارند نگهداشته می شوند. از اینرو تمامی صدمات از قبیل کشیدگی و پیچ خوردگی در این ناحیه باعث آسیب جدی به این رباط ها می باشد.

مرسوم است برای درمان این قبیل از بیماری ها ساکن نگهداشتن بخش آسیب دیده به وسیله گچ گرفتن تجویز شود. اما باید توجه داشت که این درمان شاید موجب بهبود مقطعی گردد اما قطعا بهبود دائمی نیست. زیرا این عضو از بدن با ساکن بودن تنها به شرایط اولیه بر میگردد و از التهاب آن کاسته می شود درحالیکه برای تقویت و بازیابی عملکرد خود نیازمند ورزش های مرتبط با مقاوم سازی این عضو جهت بهبود سریع تر و کامل تر می باشد. به همین دلیل انجام حرکات فیزیوتراپی مناسب با نوع درد و تجویز آن توسط پزشک در تکرارهای مناسب باعث بهبودی سریع تر و کامل تری برای این بیماری می باشد.

خاطرنشان میکنم در اغلب بیماری های این چنینی پس از انجام فیزیوتراپی، دیگر شاهد بازگشت درد نبودیم.