تشخیص شکستگی استخوان

علی رغم سختی و استحکامی که استخوان های ما دارند، شکستگی استخوان گاهی اتفاق می افتد. اگر به استخوان ها فشار وارد کنیم مانند مداد خم می شوند و با زیادتر شدن این فشار، یا اعمال فشار ناگهانی، استخوان ها می شکنند. مثلا درصورتی که از میله ی بارفیکس رها شوید یا هنگام بازی کردن زمین بخورید، احتمال شکستگی استخوان هایتان وجود خواهد داشت


معمولا برای افراد غیر متخصص، تشخیص شکستگی استخوان کار سختی است، اما بهتر است زمانی که از شکستگی یا سالم بودن استخوان اطمینان ندارید فرض را بر شکستگی بگذارید.

تشخیص شکستگی استخوان

انواع شکستگی استخوان

ایجاد ترک و شکستگی استخوان ها می تواند به دلیل از بین رفتن پیوستگی بافت استخوان های بدن اتفاق بیفتد. شکستگی ها را به دو دسته ی باز و بسته تقسیم می کنند. در شکستگی استخوان بسته، آسیب زیر پوست اتفاق می افتد و پوست پاره نمی شود، در نتیجه در محل شکستگی هیچ زخمی نمی بینیم. اما در شکستگی باز، پوست در قسمت شکستگی به دلیل بیرون زدن استخوان و یا شدت ضربه پاره می شود و تشخیص شکستگی استخوان در این حالت آسان است.

غالبا شکستگی استخوان باز نسبت به شکستگی  بسته، به دلیل وجود زخم و خونریزی که احتمال عفونت را بالا می برد، نگران کننده تر است.

مشکل حقیقی شستگی استخوان نیست، بلکه آسیبی است که این استخوان شکسته می تواند به اعضای حیاتی مجاور خود وارد کند.


 

علائم وجود شکستگی در استخوان

    ورم: بلافاصله پس از وقوع شکستگی استخوان، این نشانه نمایان می شود. اغلب در ناحیه ای که شکستگی اتفاق افتاده، وجود لبه های تیز و برنده ی استخوان شکسته، باعث بریده شدن برخی بافت ها و عروق منطقه می شوند که به خونریزی و التهاب منجر می شود و تشخیص شکستگی استخوان را ممکن می کند.


    تغییر شکل: اغلب تغییر شکل، کوتاه شدن و یا زاویه دار شدن استخوان در اثر شکستگی، در ناحیه ی آسیب دیده قابل مشاهده است. البته درصورت ترک خوردن استخوان و یا مو برداشتن آن، این بدشکلی دیده نمی شود. برای تشخیص شکستگی استخوان و تغییر شکل آن، میتوانید عضو آسیب دیده را با عضو سالم مخالف مقایسه کنید.


    لمس دردناک: وجود درد هنگام لمس کردن نشانه ای قابل اعتماد مبنی بر شکستگی استخوان است. این درد معمولا تنها در محل آسیب وجود دارد و فرد آسیب دیده می تواند موضع درد را به طور دقیق نشان دهد. برای تشخیص محل شکستگی، لباس عضو آسیب دیده را کنار بزنید و دستتان را به آرامی روی طول استخوان بکشید. محلی که با لمس درد می گیرد می تواند محل شکستگی باشد.


    از کار افتادگی عضو مصدوم: در صورت شکستگی استخوان، با حرکت دادن آن مصدوم احساس درد می کند. در این حالت فرد آسیب دیده به دلیل دردی که دارد، از عضو آسیب دیده استفاده نمی کند و قادر نیست آن را حرکت دهد. البته ممکن است مصدوم علی رغم درد زیاد، عضو را حرکت دهد.


    حس ساییده شدن دو سر استخوان هنگام حرکت : ممکن است مصدوم صدای شکستن استخوان را در زمان بروز آسیب بشنود و یا با تکان دادن عضو آسیب دیده متوجه ساییدگیدو سر استخوان شکسته شود. این نشانه وجود شکستگی را تایید می کند.


    فاصله ی قابل لمس بین دو سر استخوان شکسته: اگر بتوانید چنین فاصله ای را لمس کنید حتما  تشخیص شکستگی استخوان قطعی است.


    تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده: کبودی و رنگ پریدگی ناحیه ی آسیب دیده، که غالبا یک ساعت پس از شکستگی استخوان بروز می کند، معمولا آخرین نشانه ی شکستگی است که نمایان می شود.