فیزیو تراپی چیست ؟

یکی از مهمترین زیر شاخه های توانبخشی، فیزیوتراپی می باشد. در واقع به کمک این علم ضمن ایجاد روحیه به سبب توانبخشی به افراد آسیب دیده، شرایط را برای بیمار به جهت فائق آمدن بر مشکلات و انجام کارهای روزانه تسهیل می نماییم.

در فیزیوتراپی شیوه درمان دارای دو بخش متفاوت است. یک بخش شامل وسایل کمک توانبخشی شامل واکر و عصا، و بخش دیگر شامل استفاده از تجهیزات مکانیکی، گرما یا برق می باشد. با استفاده از این امکانات در علم فیزیوتراپی می توان شاهد درمان بیماری ها و اختلالات عصبی، اسکلتی و ماهیچه ای باشیم. مهمترین شناسه این علم صبوری و حوصله است زیرا روند درمان به آرامی اما پیوسته انجام می شود. لذا بیمار نباید انتظار بهبودی یک شبه داشته باشد، اما می تواند از بهبودی خود در بازه زمانی مشخص شده از طرف پزشک مطمئن باشد.

 

فیزیوتراپی چیست

فیزیوتراپ کیست ؟

تمام نکات گفته شده در توضیح علم فیزیوتراپی توسط شخصی انجام می شود که ارتباط نزدیکی با پزشک دارد و به آن فیزیوتراپ گفته می شود. فیزیوتراپ با بررسی شرایط بیماران به مشکلات آنها پی برده و فرآیند درمانی متناسب با مشکلات بیمار را اتخاذ می نماید. وی تمامی برنامه های توانبخشی متناسب با نیاز بیمار را طی دوره تعیین شده اعمال کرده و در طول دوره به طور دقیق روند پیشرفت و بهبودی بیمار را زیر نظر خواهد گرفت.

 

چه بیماری های نیاز به فیزیوتراپی دارند ؟

به طور کلی تمامی بیمارانی که دچار مشکلات اسکلتی از قبیل شکستگی و ضرب دیدگی شده اند و یا از مشکلات به جا مانده از حملات عصبی مانند سکته مغزی رنج میبرند، برای بازیابی سلامت خود نیازمند فیزیوتراپی می باشند.

 

- صدمات وارده به اسکلت بدن مثل شکستگی استخوان و یا رگ به رگ شدن و کبود شدن قسمتی از بدن به دلیل تحمل فشار نا مناسب یا انجام حرکات خلاف جهت مفصل

- رفع عوارض به جا مانده از سکته مغزی

- بیمارانی که با مشکلات ناشی از انواع فلج شدن حتی فلج مغزی دسته و پنجه نرم می کنند

- بیمارانی که به نحوی با بیماری قلبی و حتی انواع مزمن آن مواجه هستند

- بیمارانی که دچار آسم و یا بیماری های مزمن ریوی و یا همچنین با فیبروز کیستی مواجه هستند

- انواع بیمارانی که بیماری آنها منجر به مشکلات عصبی می شود از قبیل ام اس و پارکینگ سون

- انواع بیماری هایی که منجر به آسیب رساندن به رباط ها و بافت های استخوانی مهم می شود مثل کمردرد و گردن درد

- بیماران دارای مشکل کلیوی مثل پیوند کلیه

- بیماران درگیر با انواع سرطان